آ ا ب پ ت
ث ج
چ ح
خ د
ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف
ق ک گ ل م ن و ه ی همه
ت
تروریسم
تِروریسم که در زبان فارسی از آن با عنوان وحشتافکنی هراسافکنی، ارعابگری و دهشتافکنی نیز نامبرده شدهاست، به استفاده از خشونت یا تهدید برای دستیابی به اهداف سیاسی، مذهبی، یا ایدئولوژیک گفته میشود. تروریسم استفاده غیرقانونی از خشونت یا ارعاب است، به خصوص علیه غیر نظامیان، برای دنبال کردن اهداف سیاسی. البته در جهان امروزی، تعریف دقیقی از واژه «تروریسم» در دست نیست.
توسعه حقوقی و سیاسی
حق توسعه از ادعای سیاسی تا مطالبه حقوقی:حق توسعه، مفهومی بحث انگیز، مبهم و تا حدودی انتزاعی که با توجه به جوهره سیاسی آن، صف بندی های مختلف میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایجاد کرده است. با وجود این، بین صاحبنظران و همچنین دولت ها در درک مفهوم حق توسعه اجماع حاصل نشده است. یکی از پژوهشگران هفت رویکرد را به حق توسعه معرفی کرده و نهادهای بین المللی مرتبط با امر توسعه نیز به طور مستقیم خود را با حق به توسعه درگیر نمی کنند. از این رو به نظر می رسد که این حق هنوز در مرحله شناسایی قرار داشته و روند پذیرش آن در جریان است. شفاف سازی این مفهوم می تواند روند پذیرش آن را سرعت ببخشد. نقل از مولایی
ج
جرائم علیه امنیت تجارت بین الملل
انواع اقسام جرائم سازمان یافته در سطح بین المللی اطلاق می گردد که تجارت و اقتصاد بین المللی را تهدید می کند . به نوعی تهدید برای صلح و امنیت بین المللی است .
جرایم سازمان یافته ملی و بین المللی
«فعالیت مجرمانه مستمری که با هماهنگی صورت میگیرد» البته بر اساس قملرو جغرافیای سیاسی به ملی و بین المللی قابل تقسیم بندی است .
جرم سیاسی
در جُرمشناسی جُرم سیاسی به اعمالی گفته میشود که انجام آنها با منافع یک دولت یا ساختار سیاسی حاکم، در تضاد است و بهاین دلیل جُرم انگاشته میشوند. جرم سیاسی مقولهای متفاوت از جرم دولتی است که به قانونشکنی دولتها در قبال قوانین کیفری داخلی یا بینالمللی اشاره میکند.
جرم شناسی فساد
به مطالعات و رویکردهای علمی جرم شناختی اطلاق می گردد که به ربشه های فساد و تخلفات از دید جامعه شناختی و دیگر ابعاد علمی می پردازد که منجر به انواع جرائم می شود.
جرم شناسی فساد دولتی
به رویکردهایی جرم شناسنامه اطلاق می گردد که دورن سازمانها و نهادهای دولتی را مورد مطالعه قرار می دهد با دیدی آسیب شناسانه بسترهای تخلف و جرم زا را از باب جرم شناسی پیشگیری معرفی می نماید.
جنگ نیابتی
جنگ نیابتی، جنگ واسطهای یا جنگ وکالتی وضعیتی است که در آن قدرتهای درگیر به جای اینکه مستقیماً وارد جنگ با یکدیگر شوند با حمایتهای مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی از کشورها یا گروههای مسلح دیگری که با قدرت مقابل یا متحدین آن در جنگند، سعی در تضعیف آن قدرت یا فشار بر آن مینمایند.در بسیاری از موارد به علت توان بالای نظامی قدرتهای اصلی، درگیری نظامی مستقیم آنها با یکدیگر میتواند هزینههای سیاسی، اقتصادی و انسانی بالایی را برای هر دو طرف در پی داشته باشد و از این رو طرفین تلاش میکنند که بدون وارد شدن به جنگ تمام عیار از طریق حمایت از گروهها و دولتهای ثالث به طرف مقابل ضربه بزنند. در موارد دیگری ممکن است دو قدرت اصلی به جنگ مستقیم با یکدیگر مشغول شده باشند، اما همزمان در مناطق دیگری با حمایت از گروهها و کشورهای ثالث به جنگ نیابتی با قدرت مقابل نیز بپردازند. جنگ نیابتی خالص تقریباً وجود ندارد، زیرا گروههایی که با یک کشور خاص در جنگ هستند معمولاً به دنبال منافع و هدفهای خاص خود هستند که ممکن است با منافع و هدفهای کشور حامی آنها یکی نباشد.معمولاً بیشترین کاربرد جنگهای نیابتی در دورانهای جنگ سرد است، زیرا به این وسیله میتوان بدون درگیری مستقیم با قدرت مقابل و ورود در یک جنگ بزرگ و بسیار پرهزینه، به فشار بر قدرت مقابل ادامه داد.
ح
حقوق بشر
حقوق بشر، اساسیترین و ابتداییترین حقوقی است که هر فرد بهطور ذاتی، فطری، به صِرف انسان بودن از آن بهرهمند میشود.ویژگیهای حقوق بشر: مطابق اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد بینالمللی این حقوق ویژگیهایی را دارا هستند که میتوان به مواردی همچون:
جهانشمولی
غیرقابل سلب بودن
تبعیضناپذیری
برابری و...
حقوق جزای سیاسی
به مجموعه رویکردهای حقوق کیفری اطلاق می شود که رابطه تنگاتنگی با مسائل سیاسی دارد .
حقوق سیاسی
حقوق مدنی و سیاسی گونهای از حقوق هستند که آزادی انسان را در برابر نقض غیر موجه توسط دولتها و شرکتهای سهامی خاص حفاظت کرده و توانایی فرد را برای مشارکت در زندگی مدنی و سیاسی حکومت، بدون تبعیض یا سرکوب سیاسی تضمین میکنند.حقوق مدنی از تضمین یکپارچگی فیزیکی و ذهنی مردمان، حق زندگی و امنیت، محافظت در برابر تبعیض بر مبنای نژاد، جنسیت، ملیت، رنگ پوست، گرایش جنسی، قومیت، دین، یا ناتوانی جسمی پدید میآید.حقوق سیاسی از عدالت طبیعی در حقوق، مانند حقوق متهم، از جمله حق دادرسی منصفانه، تشریفات لازم، حق فرجامخواهی، حقوق مشارکت در جامعه مدنی و سیاست نظیر آزادی انجمن، حق تجمع، حق دادخواست، حق دفاع از خود، و حق رای.حقوق مدنی و سیاسی در میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی آورده شدهاست. این حقوق برای اجرا تعهد دولتها به نتیجه محسوب میشوند. به این معنی که دولتها موظف هستند که برای به فراهم شدن این حقوق تلاش کنند و انجام تعهدات برای دولتها در این خصوص لازم است. بسیاری از این حقوق، حقوقی طبیعی و فطری محسوب میشوند.
حکمرانی خوب
حکمرانی خوب یا حکمرانی مطلوب، در سه دهه اخیر به شدت مورد توجه محققان علوم اجتماعی بودهاست. علی مختاری (۱۹۸۹) در گزارشی به بررسی اثرات حاکمیت نامطلوب بر تأخیر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه پرداختهاست. در این گزارش، که ناشی از نگرانیهای مربوط به رابطه توسعه، دموکراسی و موضوعات متنوع اجتماعی میباشد، مفهوم حکمرانی خوب مطرح گردیدهاست.