دکتر مجتبی غفاری؛ سیدیحیی بنی هاشمی
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1402، ، صفحه 1-31
چکیده
هر کشوری به منظور تامین منافع ملی به دنبال بالاترین درجه ی امنیت برای خود است.تاثیر تغییر استراتژی هژمون برتر در منطقه ی خاورمیانه و تغییر قوعد و زمین بازی مسئله ای مهم و تاثیر گذار بر محیط امنیتی – سیاسی ایران خواهد بود.بنظرمی رسد با تحلیل و تبیین وضعیت موجود در سطح سیستم بایستی قواعد و زمین بازی تغییر یافته و نگاه کلاسیک و اجرای ...
بیشتر
هر کشوری به منظور تامین منافع ملی به دنبال بالاترین درجه ی امنیت برای خود است.تاثیر تغییر استراتژی هژمون برتر در منطقه ی خاورمیانه و تغییر قوعد و زمین بازی مسئله ای مهم و تاثیر گذار بر محیط امنیتی – سیاسی ایران خواهد بود.بنظرمی رسد با تحلیل و تبیین وضعیت موجود در سطح سیستم بایستی قواعد و زمین بازی تغییر یافته و نگاه کلاسیک و اجرای قدرت سخت در منطقه جای خود را به موازنه سازی و کنترل از راه دور منافع بدهد. این استراتژی نیز موجد فرصت ها و چالشهایی برای ایران در منطقه نفوذ خود بوده و خواهد بود. در این پژوهش از روش کیفی – تفسیری ، با رویکرد توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. واگذاری منطقه خاورمیانه به متحدین منطقه و نظارت کیفی بر ان و اولویت دادن به مبارزه با برنامه هسته ای ایران مهمترین استراتژی دولت بایدن در منطقه است. در مورد تاثیر این سیاستها بر شرایط محیطی ایران در منطقه نیز ، این راهبرد می تواند موجب فرصتها ( ازادی عمل بیشتر و باز گذاشتن دست ایران در محور تحت نفوذ با توجه به تغییرات کمی) و چالشهایی از جمله ( انزوای بیشتر ایران با توجه به متحدشدن کشورهای عرب منطقه با اسرائیل ( برنامه ی صلح ابراهیم)در منطقه ی نفوذ خواهد بود، که یافته های پژوهش فوق را شکل می دهند. هدف از پژوهش فوق بررسی تاثیر سیاست های دولت بایدن در خاورمیانه بر امنیت منطقه ای ایران به عنوان یک بازیگر بالقوه منطقه ای است.
دکتر محسن جمشیدی؛ یحیی بنی هاشمی؛ مریم اصغری
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1402، ، صفحه 148-177
چکیده
رژیم صهیونیستی به منظور دستیابی به اهداف دیرینه خود در منطقه خاورمیانه یعنی تحقق طرح اسراییل بزرگ و عملی کردن ان از هر امکان و وسیله ای استفاده می نماید.حال نیز با طرح عادی سازی روابط با کشورهای عرب منطقه در قالب پیمان صلح ابراهیم، در صدد فشار بر رقیب و دشمن شماره یک خود در منطقه خاورمیانه یعنی جمهوری اسلامی ایران بر امده است . بنظر ...
بیشتر
رژیم صهیونیستی به منظور دستیابی به اهداف دیرینه خود در منطقه خاورمیانه یعنی تحقق طرح اسراییل بزرگ و عملی کردن ان از هر امکان و وسیله ای استفاده می نماید.حال نیز با طرح عادی سازی روابط با کشورهای عرب منطقه در قالب پیمان صلح ابراهیم، در صدد فشار بر رقیب و دشمن شماره یک خود در منطقه خاورمیانه یعنی جمهوری اسلامی ایران بر امده است . بنظر می رسد تلاش اسرائیل برای عادی سازی روابط با اعراب و گسترش نفوذ خود در منطقه ی خاورمیانه( محیط پیرامونی ایران ) بر اساس موازنه تهدید ، جلوگیری از نفوذ منطقه ای و تقابل و کاهش توان و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در محیط ملی - منطقه ای خود می باشد. در این پژوهش از روش کیفی – تفسیری ، با رویکرد توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد با توجه به همسویی و همگرایی راهبردی- امنیتی اسرائیل در منطقه خاورمیانه با ایالات متحده آمریکا و نظام ارزشی ائتلاف غرب و هنجارهای حاکم بر نظام بین المللی و تعارضات هویتی- ایدئولوژیکی جمهوری اسلامی ایران با موجودیت رژیم اسرائیل، هر گونه افزایش حضور اسرائیل در محیط امنیتی- پیرامونی ایران به انحاء مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و فنی و تکنولوژیکی به معنای کاهش میزانی از نفوذ و قدرت تأثیرگذاری ایران تلقی شده و طبیعاً تهدیدی برای امنیت ملی – منطقه ای آن به حساب می اید.
-
دکتر میثم نوروزی؛ مهدی اسکندری خوشگو
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1402، ، صفحه 32-78
چکیده
در قرن معاصر، واقعگرایی یکی از اصلیترین نظریات روابط بینالملل است. این جریان فکری که بعد از جنگ جهانی دوم و همزمان با تأسیس سازمان ملل متحد پا به عرصه وجود نهاد، نقش مهمی در تبیین سیاست بینالملل بهویژه پس از جنگ جهانی دوم داشته است. مبانی مکتب واقعگرایی بر پایۀ منافع و قدرت استوار بوده و تأمین امنیت و بقای دولتها بهعنوان ...
بیشتر
در قرن معاصر، واقعگرایی یکی از اصلیترین نظریات روابط بینالملل است. این جریان فکری که بعد از جنگ جهانی دوم و همزمان با تأسیس سازمان ملل متحد پا به عرصه وجود نهاد، نقش مهمی در تبیین سیاست بینالملل بهویژه پس از جنگ جهانی دوم داشته است. مبانی مکتب واقعگرایی بر پایۀ منافع و قدرت استوار بوده و تأمین امنیت و بقای دولتها بهعنوان بازیگران اصلی نظام بینالملل مورد تأکید قرار دارد. با توجه به پیشرفت روزافزون جوامع و افزایش رقابت میان دولتها برای کسب منافع بیشتر، این پرسش مطرح میشود که درگیری میان قدرتهای جهانی چه تأثیری بر روابط بینالملل داشته و دیدگاه دو مکتب رئالیسم و ایده آلیسم نسبت به ضمانت اجرای حقوق بینالملل چیست؟ در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا تاریخچه، مبانی و اصول بنیادین مکتب رئالیسم را کنکاش و سپس نقش آن را در ضمانت اجرای حقوق بینالملل عمومی موردبررسی قرار میدهیم. یافتهها نشان میدهد تأکید بر کنشگری دولتها صرفاً بر پایۀ حفظ منافع ملی بوده و انطباق این اصول با موازین اخلاقی فاقد ضمانت اجرا است.
دکتر سیدمحمّدرضا موسوی فرد؛ زهرا شمسی زاد
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1402، ، صفحه 178-219
چکیده
در پی یافتن این سؤال هستیم از منظر آموزههای تئوریکال پوزیتیویسم و رئالیسم حقوقی آیا نظامهای سیاسی آرمانگرا در تصویب قوانین کیفری جرمزا تأثیر گذارند یا خیر؟ به نظر میرسد بر اساس این آموزهها رئالیسم حقوقی همانند پوزیتیویسم حقوقی بر این مبنا استوار است که حقوق را باید آنچنان که هست شناخت و نه آنچنان که باید باشد نگریست، اینجاست ...
بیشتر
در پی یافتن این سؤال هستیم از منظر آموزههای تئوریکال پوزیتیویسم و رئالیسم حقوقی آیا نظامهای سیاسی آرمانگرا در تصویب قوانین کیفری جرمزا تأثیر گذارند یا خیر؟ به نظر میرسد بر اساس این آموزهها رئالیسم حقوقی همانند پوزیتیویسم حقوقی بر این مبنا استوار است که حقوق را باید آنچنان که هست شناخت و نه آنچنان که باید باشد نگریست، اینجاست وارد قلمرو مشترک سیاست و حقوق میشویم؛ قانون و سیاست بهعنوان پدیدههایی اجتماعی، هر دو تجلی دوگانه یک موجودیت واحد هستند (ادراک هستیشناسی واحد)، بعلاوه تمایز میان قانون و سیاست از منظر هستیشناسی عمیقتر در حقیقت امری غیرواقعی است، در نتیجه هرگونه آرمانگرایی سیاسی در قانونگذاری کیفری باشد موجودیت یگانه کارکرد واقعی خود را از دست دهد و دو نتیجه اصلی به دست میآید از جمله: تصویب قوانین عوام گرایانه با کارکرد بیشتر سیاسی تا حقوقی، رشد نمو قوانین مصلحت گرا در حوزه کیفری که فی نفسه موجد آثاری همچون تورم کیفری، سیاسی، مقطعی و واکنشی شدن حقوقکیفری از جمله نتایج آن است و باچالشهای مختلفی از جمله چالشهای سیاسی، حقوقی، اخلاقی، دینی و حقوق بشری که در ماهیت کلی باعث تصویب قوانین جرم زا خواهد شد.
دکتر علی اکبر نصیری خلیلی؛ محمدسعید یعقوبی گلوردی
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1402، ، صفحه 110-147
چکیده
از آنجا که برخی رسانهها، در فعالیتهای خود مرتکب اعمالی میشوند که از لحاظ قوانین جاری کشور، جرم تلقی میشود، پرداختن به مسئولیت مدنی رسانهها، نه تنها میتواند منجر به پویایی و رشد آنها شود، بلکه سبب خواهد شد تا افراد زیاندیده از اقدامات رسانهها، بتوانند راحتتر و شفافتر خسارات وارده به خود را مطالبه کنند که نتیجه آن ...
بیشتر
از آنجا که برخی رسانهها، در فعالیتهای خود مرتکب اعمالی میشوند که از لحاظ قوانین جاری کشور، جرم تلقی میشود، پرداختن به مسئولیت مدنی رسانهها، نه تنها میتواند منجر به پویایی و رشد آنها شود، بلکه سبب خواهد شد تا افراد زیاندیده از اقدامات رسانهها، بتوانند راحتتر و شفافتر خسارات وارده به خود را مطالبه کنند که نتیجه آن سوای از حفظ معنی واقعی آزادی بیان، رضایتمندی عموم مردم جامعه را نیز در پی خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر مسئولیت مدنی رسانههای همگانی در قلمرو آزادی بیان با تاکید بر نظام حقوقی ایران میباشد که را روش توصیفی- تحلیل انجام شد. نتایج نشان داد که آزادی بیان در رابطه با رسانه اهمیت فراوانی دارد و مقنّن سعی کرده است که این دو مبنا را در مسئولیت رسانهها در نظر بگیرد. نظریه تقصیر نارساییها نیز دارد به طوری که اثبات تقصیر در مواردی دشوار است و این باعث رنج زیان دیده است.
دکتر مصطفی ملکی؛ مصطفی شاطری
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1402، ، صفحه 79-109
چکیده
امروزه تحولات سیاسی و حقوقی ناشی از تحریمهای نفتی در حوزه مدیریت به خصوص بخش دولتی یکی از دغدغههای اصلی در ایران است به طوریکه بالاترین مقام اجرائی دولت وجود افسران تخصصی برای دور زدن سیاسی و حقوقی تحریمهای بین المللی در ایران را تأیید کرد. علی ایحال قدرتهای بزرگ همیشه براساس واقعیات موجود در جهان نظم حاکم بر نظام بین الملل ...
بیشتر
امروزه تحولات سیاسی و حقوقی ناشی از تحریمهای نفتی در حوزه مدیریت به خصوص بخش دولتی یکی از دغدغههای اصلی در ایران است به طوریکه بالاترین مقام اجرائی دولت وجود افسران تخصصی برای دور زدن سیاسی و حقوقی تحریمهای بین المللی در ایران را تأیید کرد. علی ایحال قدرتهای بزرگ همیشه براساس واقعیات موجود در جهان نظم حاکم بر نظام بین الملل را براساس آنچه منافع آنان ایجاب میکند و میتواند به تثبیت قدرت آنها بینجامد تعریف میکند، در نتیجه هر بازیگری در نظام بین الملل از چنین نظمی تبعیت نکند باید تنبیه شده و هزینه آنرا پرداخت نماید. ایران در چنین وضعیتی در زمنیه انتقال فناورهای بالادستی و پایان دستی حوزه نفت در تحریم یکجانبه بین المللی از سوی آمریکا قرار داد. سؤال اصلی که پی آن هستیم این مسئله است چطور دولت ایران میتواند تهدید که در عین تحریمهای همه جانبه در حوزه فناوریهای نفتی متوجه آن شده را به فرصت تبدیل کنند. در پاسخ باید گفت: با رویکردهایی همچون تاکید برشکوفایی شرکتهای دانش بنیان فناورانه در حوزه نفتی، همکاری در آموزش و انتقال فناوریهای بالا از طریق کشورهای همسو در نظام بین الملل مبتنی بر نگاه به شرق میتواند موقعیت تحریم را به فرصت طلایی جهت توسعه تبدیل کند. با رویکرد توصیفی و تحلیلی با ارائه راهکارهای عملیاتی از طریق مطالعات منابع روش کتابخانهای ارائه شده است.
نسرین بیرانوند؛ فرشید بهادر
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1403
چکیده
مطالبه گری در چارچوب روابط دولت– شهروندان و برای اشاره به استراتژی های عملی شهروندان در دسترسی به خدمات عمومی و بیان خواسته هایشان به کار می برد. در پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل راهکارهای توسعه مطالبه گری از مسئولین با رویکرد بهبود وضعیت مردم، در شهر خرم آباد پرداخته ایم. جامعه آماری در این پژوهش، متشکل از افراد ۱۸سال به بالای شهر ...
بیشتر
مطالبه گری در چارچوب روابط دولت– شهروندان و برای اشاره به استراتژی های عملی شهروندان در دسترسی به خدمات عمومی و بیان خواسته هایشان به کار می برد. در پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل راهکارهای توسعه مطالبه گری از مسئولین با رویکرد بهبود وضعیت مردم، در شهر خرم آباد پرداخته ایم. جامعه آماری در این پژوهش، متشکل از افراد ۱۸سال به بالای شهر خرم آباد است که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران، نمونه ای با حجم ۳۸۷نفر انتخاب شدند. یافته های توصیفی پژوهش نشان می دهد که به میزان 63.75 درصد از پاسخگویان در زمینه مطالبه گری، در سطح متوسط رو به پایین است. یافته های نتایج تبیینی نشان می دهد که همه متغیرهای مستقل در این پژوهش که شامل، الگوهای اجتماعی شدن، آگاهی عمومی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، امید به آینده و دینداری می باشند با وضعیت مطالبه گری شهروندی رابطه معنی دار و مثبت دارند. و برحسب یافته های تحلیلی حاصل از رگرسیون چند متغیره، متغیرهای آگاهی عمومی، الگوهای اجتماعی و سرمایه فرهنگی به میزان ۶۷ /۰ از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند. از بین آن ها متغیر آگاهی عمومی، بیشترین تأثیر را به میزان ۳۲ /۰را در تبیین متغیر وضعیت مطالبه گری را داشته است.
محسن جمشیدی؛ شهرام فتاحی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1403
چکیده
چکیده:
دگرگونیهای ساختاری در روابط بینالملل پس از پایان جنگ سرد، جهان را وارد مرحله انتقالی با ویژگیهای تازه کرده است. این تحول باعث شده تا همکاریهای منطقهای در نقاط گوناگون جهان اهمیت بیشتری پیدا کند. بهگونهای که، موفقیت در ایفای نقش مؤثر و سازنده در مناطق پیرامونی هر کشور را میتوان مقدمه ورود موفقیتآمیز آن کشور در ...
بیشتر
چکیده:
دگرگونیهای ساختاری در روابط بینالملل پس از پایان جنگ سرد، جهان را وارد مرحله انتقالی با ویژگیهای تازه کرده است. این تحول باعث شده تا همکاریهای منطقهای در نقاط گوناگون جهان اهمیت بیشتری پیدا کند. بهگونهای که، موفقیت در ایفای نقش مؤثر و سازنده در مناطق پیرامونی هر کشور را میتوان مقدمه ورود موفقیتآمیز آن کشور در عرصه جهانی بهحساب آورد. درعینحال موفقیت در سیاستهای منطقهای نهتنها تابعی از تدبیر هر یک از کشورهای منطقه، بلکه مستلزم مشارکت کلیه کشورهای منطقه در فرایند منطقهگرایی است. منطقهگرایی نیز در بستر یک سامانه منطقهای امکانپذیر است. پژوهش فوق به دنبال پاسخ به این سؤال است که چه عواملی مانع از شکلگیری همگرایی اقتصادی سازمانهای منطقهای از جمله اکو و آسه آن بهعنوان یک سازمان اقتصادی منطقهای کارا و مؤثر بوده است؟ به نظر میرسد عوامل متعددی در این ناکارآمدی مؤثر بودهاند که بهطورکلی میتوان به عوامل حقوقی ، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، سازمانی و ژئوپلیتیک اشاره نمود. این پژوهش از نوع بنیادی، تحقیقاتی و با روش کیفی، تفسیری و همچنین رویکرد توصیفی ـ تحلیلی است. فلذا با توجه به ماهیت موضوع، گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانه و اینترنت صورت پذیرفته است. هدف از پژوهش فوق بررسی تطبیقی سازمانهای منطقهای فوق ذکر و تأثیر همگرایی اقتصادی در منطقه است.